“Zor ama adil”: VW krizi mi? Ranga Yogeshwar, “Maalesef öngörülebilirdi” diye eleştiriyor

Mirkelam

Member
“Zor Ama Adil” araba krizini konu alıyor. FDP'li siyasetçi Frank Schäffler teknolojiye açıklık çağrısında bulunuyor ve güçlü bir muhalefetle karşılaşıyor. Ranga Yogeshwar onu “duman bombası” atmakla suçluyor. Bilim muhabiri aydınlatıcı bir çalışmadan bahsediyor.


Herbert Diess kendinden emindi. Eski VW patronu geçen hafta “Markus Lanz”a Almanya'nın “yeni otomobil dünyasında bir sonraki aşamayı kazanmak” için elektromobilitedeki “yapısal dezavantajı” telafi etmek için hâlâ zamanı olduğunu söyledi. Bu, FDP gibi e-yakıtların “fata morgana”sından bıkmak yerine premium segmentteki elektrikli araçlar için “güçlü bir iç pazar” gerektirecektir ki bu muhtemelen elektrifikasyonu engellemeye hizmet edecektir. Yönetici ciddiyetle, “O zaman dünyaya yeniden hükmedebiliriz” dedi.

En azından şu anda daha az görünüyor. Pazartesi günü VW çalışma konseyi, şirketin en az üç fabrikayı kapatmak ve on binlerce kişiyi işten çıkarmak istediğini duyurdu. Akşam “Zor ama adil” konusu ele alındı.


Moderatör Louis Klamroth, Federal Meclis üyeleri Andreas Audretsch (Yeşiller) ve otomobil derneği VDA Hildegard Müller'in başkanı Frank Schäffler'e (FDP), ikinci el otomobil satıcısı Aleksandar Zec'e “Almanya otomobil krizinde: Sektör duvara mı çarpıyor?” ve gazeteci Ranga Yogeshwar ve “yaşanabilir şehirler”i savunan “Değişen Şehirler” derneğinin sözcüsü Ragnhild Sørensen.


TV muhabiri Yogeshwar, VW'deki mevcut krizin “maalesef öngörülebilir” olduğunu söyledi. Almanya'nın “içten yanmalı motorlar konusunda muhteşem bir bilgi birikimi” var ama eski yöntemlere fazlasıyla bağlı kalıyor. Başarılı bir sektörü dönüştürmek, Çin'in şu anda yaptığı gibi sıfırdan başlamaktan “çok daha zordur”. Gazeteci, elektromobilitenin ne kadar hızlı bir şekilde “sosyal olarak kabul edilebilir” hale gelebileceğini anlattı. Bugün ülke çok büyük bir avantaja sahip. Yeni tescil edilen araçların yarısı artık elektrikli. “Birçok kişinin durumun ciddiyetinin tamamen farkında olmadığını düşünüyorum.”


Frank Schäffler, öncelikle “yönetim sorunlarını” tanımlayarak, “Elbette VW'de çok sayıda hata yapıldı” dedi. FDP'li siyasetçi, Yogeshwar'ın aksine “elektromobiliteye yönelik tek taraflı yönelimi” kabul ettiğini söyledi.


Sendikaların talep ettiği ücret artışlarını da mevcut durumda uygunsuz buldu. Aşağı Saksonya eyaleti de denetim kuruluna yanlış yöneticileri gönderdi. Yeşiller Partisi'nden Julia Willie Hamburg “belki iyi bir kültür bakanı ama bence otomotiv endüstrisi hakkında hiçbir fikri yok.”


Önceki konuşmacı, sektör lobicisi Müller, yönetim hataları hakkında konuşmanın gerçeği gözden kaçırmasını eleştirdi. Otomotiv endüstrisindeki sorunlar daha ziyade iki nedene dayandırılabilir: Bir yandan dönüşümün 2035 yılına kadar 190.000 işe mal olması mümkündür. Otomotiv Endüstrisi Birliği Başkanı, bu arka plana karşı, istihdam garantisi taleplerinin kesinlikle “dürüst olmadığını” şikayet etti. Öte yandan Almanya'nın endüstriyel konumunda bir kriz var, çünkü burada işgücü, enerji ve bürokrasi maliyetleri çok yüksek.

Müller, elektromobilitenin “açık ara geleceğin ivmesi” olduğunu söyledi. Ancak şarj istasyonu altyapısı biçimindeki ilgili “ekosistem” hâlâ eksik. Audretsch'te bir müttefik buldu. “Artık geriye gidemeyiz. Artık içten yanmalı motorun kullanıldığı günlere dönemeyiz” dedi Yeşil Milletvekili. Tam tersine “yeni teknolojileri benimsemek” gerekiyor. Hattının VW yönetimi ve çalışma konseyi başkanı Daniela Cavallo'nun yanı sıra IG Metall ve başkanı Christiane Benner tarafından da desteklendiğini söyledi.

“Çok büyük bir sanayi ülkesiyiz”


Schäffler buna pek ilgi göstermedi. AB filo yönetmeliğinin yürürlükten kaldırılması çağrısında bulundu, bu da 2035'ten itibaren yeni kayıtlı içten yanmalı motorların fiilen sona erdirilmesi anlamına gelecek. FDP'li politikacı, “Teknolojiye daha açık hale getirilmesi gerekiyor” diye talep etti. “Eğer politikacılar bir teknoloji lehine karar verirse, o zaman bir geleceği olabilecek tüm teknolojiler silinip gidecek.”

Ona göre bu aynı zamanda sıvılaştırılmış doğal gazı, e-yakıtlar olarak adlandırılan sentetik yakıtları ve dizel motorlar için fosil olmayan bir yakıt olan HVO100'ü de içeriyordu. Elektrifikasyona yoğunlaşma “ekonominin zorunlu dönüşümüne” yol açıyor.

Audretsch, elektrik enerjisini doğrudan tahrik için kullanmanın en ucuz prensip olduğu konusunda çelişiyordu. Öte yandan e-yakıtların öncelikle elektrik kullanılarak sentezlenmesi gerekecek. “İnanılmaz miktarda enerji kaybedersiniz. Yeşil politikacı, “Bunun hiçbir faydası yok” diye vurguladı.

Elektromobilite daha ucuz, daha iklim dostu ve enerji kullanımında daha etkili. Yogeshwar da buna katılıyordu. Örneğin, bir rüzgar türbini 1.600 pille çalışan araca güç sağlamak için kullanılabilir, ancak alternatif olarak yalnızca 600 hidrojenli arabaya güç sağlamak için Alman Mühendisler Birliği'nin bir hesaplamasına atıfta bulundu.


Bilim muhabiri, e-yakıtların “eski yöntemleri sürdürmek için gereken güzel bir yapı” olduğundan şikayet etti. FDP milletvekili Schäffler gibi politikacıları “sis bombası” atmakla suçladı. Aynı zamanda “teknoloji açıklığı” teriminin de harika olduğunu düşünüyor ancak sonuçta pille çalışan arabaya yönelik basit çözüm, verimsiz bir dolambaçlı yol olacaktır. Yogeshwar, “Bir bilim insanı olarak bu noktada şunu söylemeliyim: Durun, bu yola gidiyoruz” diye ısrar etti. “Biz çok büyük bir sanayi ülkesiyiz. Sürekli eleştirmek yerine ilerlemek için biraz cesaretimiz olmalı.”