An 18 Haziran 2023 Pazar, beş kişi altı metre uzunluğunda, 2,80 metre yüksekliğinde ve içi asansör büyüklüğünde olan bir mini denizaltıya biniyor. Derin denizlere doğru bir yolculuğa çıkmak ve 111 yıldır deniz tabanında 12.000 fit aşağıda yatan Titanik’in enkazını görmek istiyorlar.
Beş yolcu, “Mösyö Titanic” olarak bilinen ve lüks yolcu gemisinin enkazı konusunda önde gelen uzmanlardan biri olarak kabul edilen 77 yaşındaki araştırmacı Paul-Henri Nargeolet. 58 yaşındaki İngiliz maceracı Hamish Harding, Mart 2021’de dünyanın en derin yeri olan Mariana Çukuru’ndaki en uzun dalış da dahil olmak üzere birçok Guinness Dünya Rekoru’na sahip. İngiliz-Pakistanlı iş danışmanı 48 yaşındaki Shahzada Dawood ve 19 yaşındaki oğlu Suleman, Glasgow, İskoçya’daki Strathclyde Üniversitesi’nde Öğrenci. Teyzesi daha sonra Süleyman’ın korktuğunu ve onunla sadece babasını memnun etmek için gittiğini söyler.
Beşinci yolcu, tekneyi yöneten Oceangate işletme şirketinin patronu, Stockton Rush, 61. Karısı, 1912’de Titanik battığında ölen bir çiftin soyundan geliyor. New York Times’ın Perşembe günü arşiv belgelerine dayandırdığı haberine göre Wendy Rush, Isidor ve Ida Straus’un torununun torunu. Straus bir perakende patronu ve New York’taki büyük mağaza Macy’s’in ortak sahibiydi.
ayrıca oku
Titanik’i ara
Konum 41 derece 43 dakika kuzey ve 49 derece 56 dakika 45 saniye batı. Johns, Newfoundland’ın 700 kilometre güneyinde “Titanik” battı. Dalgıç Kuzey Atlantik’in dondurucu soğuk sularına süzüldüğünde saat sabahın altısı.
ABD Sahil Güvenliği, “Titan” ın tarihsiz fotoğrafı – yolcuların acı çekmediğini ve tehlike hakkında hiçbir fikirleri olmadığını söylüyor
Kaynak: AFP/HANDOUT
Sualtı aracının alçaldığı her metrede ışık söner. Yakında zifiri karanlık, suyun sıcaklığı sıfır ila dört derece arasında. Ve kabuk üzerindeki baskı sürekli olarak artar. Deniz tabanında, titanyum ve karbon fiberden oluşan dış deriye santimetrekare başına 380 kilogramlık kuvvetler etki ediyor. Genel olarak deniz, bir tür dalgıç ceviz kabuğu olan teknede birkaç tonluk bir yük ile bir mengene gibi bastırır. Uçakların uçtuğu atmosfer tabakası ile birlikte gezegendeki en düşmanca ortamlardan biridir.
Seferin başlamasından iki saatten az bir süre sonra ana gemiyle bağlantı kesildi
Ancak yolcular hiçbir şey fark etmez. Işık var, sıcak ve 96 saat oksijenleri var. 2021 ve 2022’de Ocean Gate şirketi, en az 46 kişiyi Titanik’in kalıntılarına başarıyla batırdı. Ne olmalı?
Geleneksel radyolar ve GPS alıcıları su altında çalışmaz. “Titan”, ana gemisi “Polar Prince” ile bir sonar bağlantısı aracılığıyla iletişim halindedir. Sefer başladıktan iki saat sonra bağlantı koptu.
ayrıca oku
Kısa bir süre sonra, son yıllardaki en büyük ve en karmaşık kurtarma görevlerinden biri başlar. Arama alanı yaklaşık olarak Mecklenburg-Batı Pomeranya büyüklüğünde, yani yaklaşık 26.000 kilometrekarelik bir alanı kapsıyor. Sahil güvenlik, askeri ve özel kurtarma şirketleri, dalış robotları da dahil olmak üzere ek gemileri, uçakları ve ekipmanı kaza mahalline hızla taşır.
Görev, muazzam bir zaman baskısı altında gerçekleştirilir. Önceki tahminlere göre, “Titan” mürettebatı Perşembe günü Almanya saatiyle 14:00’e kadar yeterli oksijene sahip olacaktı. Dramatik arayış dünya çapında büyük bir sempati uyandırıyor. Dünyanın dört bir yanından medya evleri haberleri canlı olarak yayınlıyor, Suudi yayıncı Al-Arabiya, başlangıçta “Titan” sakinlerinin oksijeninin bitmesinin beklendiği noktaya geri sayım yapan bir saat gösteriyor. Bazı medya kuruluşları “denizaltı geriliminden” sanki birinci sınıf gişe rekorları kıran bir filmmiş, sanki sadece bir oyunmuş gibi bahsediyor.
ABD Sahil Güvenlik acı haberi duyurdu
Kaynak: AP/Steven Senne
Sualtı gürültüsü kısa bir süre için görevin başarısına dair umutları artırıyor, ancak Perşembe akşamı bir su altı robotunun Titanic’in pruvasından 480 metre uzakta deniz dibinde bir enkaz alanı keşfettiği haberi geliyor. Bazı parçalar açıkça “Titan” a atanabilir. Gemideki beş kişinin tamamı öldü Sahil Güvenlik, “Titan” ve mürettebatının kaderi hakkında daha fazla ipucu bulmak için deniz yatağını arayacaklarını duyurdu.
Muhtemelen asla bulunamayacaklar çünkü “Titan” patlamış gibi görünüyor. Teknenin bir zayıf noktası olup olmadığı veya teknenin deniz dibindeki bir cisme çarpıp çarpmadığı henüz netlik kazanmadı. Ancak gövde, sürekli olarak etrafını saran basınca bir saniyede boyun eğdi. Aynı anda, su kütleleri içeri girerek “Titan”ı ve içindeki her şeyi yok etti.
Amerikan Donanması doktoru Dale Molé bir basın toplantısında yolcuların acı çekmediğini söyledi. Tehlikede olduklarını bile bilmiyorlardı. Beşi bir milisaniye içinde öldü. Şimdi dünyanın en ünlü okyanus gemisinin demir kalıntılarının yanında başka bir moloz alanı yatıyor.
Yönetmen Cameron da “Titanik”e gitti – 33 kez
Ve tıpkı “Titanik”in batmasının üzerinden bir asırdan fazla bir süre geçmesine rağmen hala insanların hayal gücünü harekete geçirmesi ve teknoloji tutkunluğunun, kendini beğenmişliğin veya trajedinin bir sembolü olarak görülmesi gibi, tüm dünya bu ölümcül yolculuğun anlamını ve saçmalığını tartışıyor – ve birçoğu bunun nedenini merak ediyor. Bir enkazı görmek için 250.000 dolar ödeyen “Titan” sakinlerinin kaderi onları etkiledi.
ayrıca oku
Hollywood yönetmeni ve derin deniz kaşifi James Cameron keşif gezisinden şikayetçi oldu. “Megalomani, kibir. Her şey geri döndü,” dedi Cameron Cuma günü BBC’ye verdiği bir röportajda. Rüzgara savrulan uzmanlardan “oldukça yüksek sesli uyarılar” gelmişti. Cameron, “Titanik’in yanında aynı nedenle başka bir enkazın olması son derece ironik” dedi – çünkü uyarılar dikkate alınmadı.
Yatlar, sandallar veya kürekli tekneler suya indirilmeden önce karmaşık onay prosedürlerinden ve testlerden geçmek zorundadır. Kendi kendine yapılan mini denizaltının üzerinde herhangi bir resmi mühür yoktu. Cihazın derin deniz araçları için belirlenmesi gereken standartları karşılayıp karşılamadığı bile kimsenin umurunda değildi.
ayrıca oku
Ancak 1997’de lüks gemi Titanic’in kaderini anlatan Hollywood filmiyle büyük bir başarı yakalayan Cameron, batık okyanus gemisi efsanesine kanmış görünüyor. Titanik’in enkazına 33 kez daldı. Bir değil, iki değil. 33 kez.
Bu tür macera gezilerinin neden mantıklı olduğu sorusuna cevap bulamamak mümkündür. 2012’de Felix Baumgartner gibi, atmosferin 39 kilometre yukarısına taşınıp ardından bir basınçlı kapsülden paraşütle atlayan insanlar var. Ve Arved Fuchs 1989’da Kuzey Kutbu’na yürüdü ve benzer bir yürüyüşü bir yıl sonra Antarktika’dan Güney Kutbu’na binlerce kilometre ilerlediğinde tamamladı. 2014 tarihli bir gönderisinde “takıntılı” olduğunu söylüyor. Ama bunu kendine neden yaptığı sorusuna, muhtemelen aklının ucundan bile geçmediği için değinmedi. Fuchs, “Kuzey Kutbu – oraya giden yol bu” diyor.
İnsan daha yükseği için çabalar – hatta buna mecburdur
Öyleyse, kendini bunaltmak insan doğasının bir parçası mı? Tamamen pratik bir bakış açısından üstesinden gelinmesi gerekmeyen sınırları aşmak için mi? Macera geni var mı?
Kayıt arama yeni değil. “İnsan her zaman daha iyisi için çabalamalıdır; ve gördüğümüz gibi, her zaman daha yüksek bir şey için çabalıyor, en azından yeni bir şey arıyor”, Johann Wolfgang von Goethe zaten biliyordu ve bu nedenle sınırları aşmayı neredeyse bir görev haline getirdi. Ve Romalı filozof Seneca, yıldızlara giden zorlu yollarda dünyaya “Per aspera ad astra” kelimesini koydu. 1969’da zamanın gerçekten geldiğini ve bir insanın gök cismi olan aya ayak basacağını çok az biliyordu.
Uzaya uçmak, “Talisker Whiskey Atlantic Challenge” (5.200 kilometre) ile 53 günde Atlantik’i bir kayıkla geçmek istemek veya alçakgönüllülük eksikliğinin bu anıtı olan “Titanik”i görmek gibi insan tuhaflığı Bu nedenle, kendi gözlerinizin gördüğü, özel bir şeyi başarmak veya deneyimlemek için daha çok bir tür ilkel insan özlemidir. En azından biraz kahraman olmayı istemek.
Ve ekranlarda tezahürat yapan ve her haberi yutan, mutlu bir son umut eden ve ardından “Titan”ın son dalış gezisinin bu kadar korkunç bittiği için şok olanlar: Belki de teknede olduklarını hissettikleri için çok etkilendiler. Kim başaramadı, muhtemelen çok çılgınca, çılgınca bir şey yaptı – ama aynı zamanda çok insani bir şey.
Beş yolcu, “Mösyö Titanic” olarak bilinen ve lüks yolcu gemisinin enkazı konusunda önde gelen uzmanlardan biri olarak kabul edilen 77 yaşındaki araştırmacı Paul-Henri Nargeolet. 58 yaşındaki İngiliz maceracı Hamish Harding, Mart 2021’de dünyanın en derin yeri olan Mariana Çukuru’ndaki en uzun dalış da dahil olmak üzere birçok Guinness Dünya Rekoru’na sahip. İngiliz-Pakistanlı iş danışmanı 48 yaşındaki Shahzada Dawood ve 19 yaşındaki oğlu Suleman, Glasgow, İskoçya’daki Strathclyde Üniversitesi’nde Öğrenci. Teyzesi daha sonra Süleyman’ın korktuğunu ve onunla sadece babasını memnun etmek için gittiğini söyler.
Beşinci yolcu, tekneyi yöneten Oceangate işletme şirketinin patronu, Stockton Rush, 61. Karısı, 1912’de Titanik battığında ölen bir çiftin soyundan geliyor. New York Times’ın Perşembe günü arşiv belgelerine dayandırdığı haberine göre Wendy Rush, Isidor ve Ida Straus’un torununun torunu. Straus bir perakende patronu ve New York’taki büyük mağaza Macy’s’in ortak sahibiydi.
ayrıca oku
Titanik’i ara
Konum 41 derece 43 dakika kuzey ve 49 derece 56 dakika 45 saniye batı. Johns, Newfoundland’ın 700 kilometre güneyinde “Titanik” battı. Dalgıç Kuzey Atlantik’in dondurucu soğuk sularına süzüldüğünde saat sabahın altısı.
ABD Sahil Güvenliği, “Titan” ın tarihsiz fotoğrafı – yolcuların acı çekmediğini ve tehlike hakkında hiçbir fikirleri olmadığını söylüyor
Kaynak: AFP/HANDOUT
Sualtı aracının alçaldığı her metrede ışık söner. Yakında zifiri karanlık, suyun sıcaklığı sıfır ila dört derece arasında. Ve kabuk üzerindeki baskı sürekli olarak artar. Deniz tabanında, titanyum ve karbon fiberden oluşan dış deriye santimetrekare başına 380 kilogramlık kuvvetler etki ediyor. Genel olarak deniz, bir tür dalgıç ceviz kabuğu olan teknede birkaç tonluk bir yük ile bir mengene gibi bastırır. Uçakların uçtuğu atmosfer tabakası ile birlikte gezegendeki en düşmanca ortamlardan biridir.
Seferin başlamasından iki saatten az bir süre sonra ana gemiyle bağlantı kesildi
Ancak yolcular hiçbir şey fark etmez. Işık var, sıcak ve 96 saat oksijenleri var. 2021 ve 2022’de Ocean Gate şirketi, en az 46 kişiyi Titanik’in kalıntılarına başarıyla batırdı. Ne olmalı?
Geleneksel radyolar ve GPS alıcıları su altında çalışmaz. “Titan”, ana gemisi “Polar Prince” ile bir sonar bağlantısı aracılığıyla iletişim halindedir. Sefer başladıktan iki saat sonra bağlantı koptu.
ayrıca oku
Kısa bir süre sonra, son yıllardaki en büyük ve en karmaşık kurtarma görevlerinden biri başlar. Arama alanı yaklaşık olarak Mecklenburg-Batı Pomeranya büyüklüğünde, yani yaklaşık 26.000 kilometrekarelik bir alanı kapsıyor. Sahil güvenlik, askeri ve özel kurtarma şirketleri, dalış robotları da dahil olmak üzere ek gemileri, uçakları ve ekipmanı kaza mahalline hızla taşır.
Görev, muazzam bir zaman baskısı altında gerçekleştirilir. Önceki tahminlere göre, “Titan” mürettebatı Perşembe günü Almanya saatiyle 14:00’e kadar yeterli oksijene sahip olacaktı. Dramatik arayış dünya çapında büyük bir sempati uyandırıyor. Dünyanın dört bir yanından medya evleri haberleri canlı olarak yayınlıyor, Suudi yayıncı Al-Arabiya, başlangıçta “Titan” sakinlerinin oksijeninin bitmesinin beklendiği noktaya geri sayım yapan bir saat gösteriyor. Bazı medya kuruluşları “denizaltı geriliminden” sanki birinci sınıf gişe rekorları kıran bir filmmiş, sanki sadece bir oyunmuş gibi bahsediyor.
ABD Sahil Güvenlik acı haberi duyurdu
Kaynak: AP/Steven Senne
Sualtı gürültüsü kısa bir süre için görevin başarısına dair umutları artırıyor, ancak Perşembe akşamı bir su altı robotunun Titanic’in pruvasından 480 metre uzakta deniz dibinde bir enkaz alanı keşfettiği haberi geliyor. Bazı parçalar açıkça “Titan” a atanabilir. Gemideki beş kişinin tamamı öldü Sahil Güvenlik, “Titan” ve mürettebatının kaderi hakkında daha fazla ipucu bulmak için deniz yatağını arayacaklarını duyurdu.
Muhtemelen asla bulunamayacaklar çünkü “Titan” patlamış gibi görünüyor. Teknenin bir zayıf noktası olup olmadığı veya teknenin deniz dibindeki bir cisme çarpıp çarpmadığı henüz netlik kazanmadı. Ancak gövde, sürekli olarak etrafını saran basınca bir saniyede boyun eğdi. Aynı anda, su kütleleri içeri girerek “Titan”ı ve içindeki her şeyi yok etti.
Amerikan Donanması doktoru Dale Molé bir basın toplantısında yolcuların acı çekmediğini söyledi. Tehlikede olduklarını bile bilmiyorlardı. Beşi bir milisaniye içinde öldü. Şimdi dünyanın en ünlü okyanus gemisinin demir kalıntılarının yanında başka bir moloz alanı yatıyor.
Yönetmen Cameron da “Titanik”e gitti – 33 kez
Ve tıpkı “Titanik”in batmasının üzerinden bir asırdan fazla bir süre geçmesine rağmen hala insanların hayal gücünü harekete geçirmesi ve teknoloji tutkunluğunun, kendini beğenmişliğin veya trajedinin bir sembolü olarak görülmesi gibi, tüm dünya bu ölümcül yolculuğun anlamını ve saçmalığını tartışıyor – ve birçoğu bunun nedenini merak ediyor. Bir enkazı görmek için 250.000 dolar ödeyen “Titan” sakinlerinin kaderi onları etkiledi.
ayrıca oku
Hollywood yönetmeni ve derin deniz kaşifi James Cameron keşif gezisinden şikayetçi oldu. “Megalomani, kibir. Her şey geri döndü,” dedi Cameron Cuma günü BBC’ye verdiği bir röportajda. Rüzgara savrulan uzmanlardan “oldukça yüksek sesli uyarılar” gelmişti. Cameron, “Titanik’in yanında aynı nedenle başka bir enkazın olması son derece ironik” dedi – çünkü uyarılar dikkate alınmadı.
Yatlar, sandallar veya kürekli tekneler suya indirilmeden önce karmaşık onay prosedürlerinden ve testlerden geçmek zorundadır. Kendi kendine yapılan mini denizaltının üzerinde herhangi bir resmi mühür yoktu. Cihazın derin deniz araçları için belirlenmesi gereken standartları karşılayıp karşılamadığı bile kimsenin umurunda değildi.
ayrıca oku
Ancak 1997’de lüks gemi Titanic’in kaderini anlatan Hollywood filmiyle büyük bir başarı yakalayan Cameron, batık okyanus gemisi efsanesine kanmış görünüyor. Titanik’in enkazına 33 kez daldı. Bir değil, iki değil. 33 kez.
Bu tür macera gezilerinin neden mantıklı olduğu sorusuna cevap bulamamak mümkündür. 2012’de Felix Baumgartner gibi, atmosferin 39 kilometre yukarısına taşınıp ardından bir basınçlı kapsülden paraşütle atlayan insanlar var. Ve Arved Fuchs 1989’da Kuzey Kutbu’na yürüdü ve benzer bir yürüyüşü bir yıl sonra Antarktika’dan Güney Kutbu’na binlerce kilometre ilerlediğinde tamamladı. 2014 tarihli bir gönderisinde “takıntılı” olduğunu söylüyor. Ama bunu kendine neden yaptığı sorusuna, muhtemelen aklının ucundan bile geçmediği için değinmedi. Fuchs, “Kuzey Kutbu – oraya giden yol bu” diyor.
İnsan daha yükseği için çabalar – hatta buna mecburdur
Öyleyse, kendini bunaltmak insan doğasının bir parçası mı? Tamamen pratik bir bakış açısından üstesinden gelinmesi gerekmeyen sınırları aşmak için mi? Macera geni var mı?
Kayıt arama yeni değil. “İnsan her zaman daha iyisi için çabalamalıdır; ve gördüğümüz gibi, her zaman daha yüksek bir şey için çabalıyor, en azından yeni bir şey arıyor”, Johann Wolfgang von Goethe zaten biliyordu ve bu nedenle sınırları aşmayı neredeyse bir görev haline getirdi. Ve Romalı filozof Seneca, yıldızlara giden zorlu yollarda dünyaya “Per aspera ad astra” kelimesini koydu. 1969’da zamanın gerçekten geldiğini ve bir insanın gök cismi olan aya ayak basacağını çok az biliyordu.
Uzaya uçmak, “Talisker Whiskey Atlantic Challenge” (5.200 kilometre) ile 53 günde Atlantik’i bir kayıkla geçmek istemek veya alçakgönüllülük eksikliğinin bu anıtı olan “Titanik”i görmek gibi insan tuhaflığı Bu nedenle, kendi gözlerinizin gördüğü, özel bir şeyi başarmak veya deneyimlemek için daha çok bir tür ilkel insan özlemidir. En azından biraz kahraman olmayı istemek.
Ve ekranlarda tezahürat yapan ve her haberi yutan, mutlu bir son umut eden ve ardından “Titan”ın son dalış gezisinin bu kadar korkunç bittiği için şok olanlar: Belki de teknede olduklarını hissettikleri için çok etkilendiler. Kim başaramadı, muhtemelen çok çılgınca, çılgınca bir şey yaptı – ama aynı zamanda çok insani bir şey.